سید علی لاجوردی

سید علی لاجوردی بنیانگذار لنت پارس

اکثرانسان های موفق و پولدارکار خودشان را از صفر شروع کرده و بعد از تلاش و پشتکار بسیار و ایمان و خودباوری به کسب ثروت و آرامش دست پیدا کرده اند.

سید علی لاجوردی در سال ۱۳۲۷درشهر مذهبی کاشان به دنیا آمد. او در خانواده ای پر جمعیت رشد کرده است، پدر، مادر، هفت برادر و چهار خواهر. در قدیم مرسوم بود فرزندان بزرگتر تابستان ها کار می کردند و این یک وظیفه محسوب می شد. او نیز در تعطیلات تابستان در یک فروشگاه موتورسیکلت شاگردی می کرد. دوره ی دبستان را در مدرسه پهلوی گذراند و بعد از اتمام دوره ی دبیرستان همچنان در همان فروشگاه مشغول به کار شد.

در همان دوره ی شاگردی تجربه های فراوانی آموخت، یکی از خاطراتش را اینگونه عنوان می کند:

“در آن زمان کسانی که کلاه ایمنی داشتند، می توانستندگواهینامه موتورسیکلت را دریافت کنند، قیمت کلاه ایمنی ۲۵۰ تا۳۰۰ تومان بود، من با تهیه یک کلاه و اجاره به افراد، توانستم مبلغی پس انداز کنم، البته صاحب فروشگاه دیگری متوجه فعالیتم شد و جلوی کار را گرفت.”

در آن زمان تلویزیون تازه به کاشان آمده بود، فرصت خوبی بود برای او که دوست داشت از هر موقعیتی برای کسب درآمد استفاده کند به همین دلیل شروع به ساخت آنتن های تلویزیون کرد. فقط یک فرستنده در تهران وجود داشت، به همین دلیل سیگنالها درکاشان بسیار ضعیف بود و باید آنتن های بلند ساخته می شد، او با استفاده از لوله های آلومینیومی و پروفیلی بلند این کار را انجام می داد. در همان زمان قطعات جداگانه متوسیکلت از ژاپن وارد می شد و در فروشگاهی که او شاگردی می کرد مونتاژ صورت می گرفت. سن و سالی نداشت اما یاد گرفته بود مستقل باشد و از هر موقعیتی برای رشد خود بهره بگیرد.

تقریبا نوزده ساله بود که به تشویق خانواده تصمیم به مهاجرت به تهران برای کار گرفت. ابتدا در منزل یکی از بستگان اقامت کند، اما بعد از مدتی مجبور شد خانه ای تهیه کند و مستقل زندگی کند. او برای کار به شرکت پیروزان که وارد کننده موتورسیکلت و ماشین آلات کشاورزی از ژاپن بود، مراجعه کرد و از آنجایی که آنها با سوابق او آشنا بودند استخدام شد. درابتدا کارمند فروش بود و پس از مدتی مسئول فروش قطعات ماشین های کشاورزی و موتورسیکلت شد. به دلیل علاقه ی وی به این شغل تلاشهای فراوان می کرد. تجربه های این مدت زمان کار در این کسب و کار به او جرأت تأسیس یک مغازه را می داد، این شد که با اجاره یک فروشگاه درخیابان جابری تهران کسب وکار مستقل برای خود ایجاد کرد. کارش را با خرید و فروش موتور سیکلت آغاز کرد، البته در ابتدای کار بازار روی خوش نشان نمی داد اما رفته رفته رونق بیشتری گرفت.

در یکی از خاطراتش می گوید:

“روزی جوانی به مغازه من مراجعه کرد و درخواست متورسیکلت کراس داشت، من می دانستم این موتور صدای زیادی ایجاد می کند، اما چون پول او آماده بود معامله را صورت دادم. بعد از چند روز جوان با اعتراض به مغازه برگشت وخواستار پس دادن موتورسیکلت شد، ابتدا قبول نکردم امادر آخر با تهدید هایی آن جوان نسبت به من داشت، متوجه شدم فرد خطرناکی است، موتورسیکلت را پس گرفتم و بعد از این اتفاق تصمیم گرفتم به شخصیت اجتماعی مشتریان نیز توجه کنم.”

بعد از مدتی کار کردن در شرکت پیروزان و فروشگاه خودش متوجه شد، مطلب جدیدی برای آموختن وجود ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفت استخدام شرکت دیگری شود، در آن زمان شرکت های ایران خودرو و نفت معتبر بودند. در یکی از روزها زمانی که روزنامه ای ورق می زد آگهی یکی از شرکت های ایران خودرو نظر او را جلب کرد، برای استخدام مراجعه کرد و بعد ازمصاحبه توانست نظر رئیس شرکت را بدست آورد. وظیفه ی او سرکشی و بررسی نمایندگی ها بود. در طی دوسال کار در ایران خودرو تجربه های فراوانی در زمینه ی بازرگانی و واردات کسب کرد.

اوتصمیم گرفت با سرمایه ای که بدست آورده بود، قطعات پیکان واردکند، از این رو به انگلستان سفر کرد و با تلاش های فراوان توانست علاوه بر واردات، دو نمایندگی یکی در انگلستان ودیگری در فرانسه اخذ کند.

اوتوانست یک خانه ی قدیمی در خیابان کارگر به صورت اقساط خریداری کند که پارکینگ آن خانه حکم فروشگاه و دفترکار وی بود. سه سال ازکار در ایران خودرو می گذشت که به این نتیجه رسید کار درآنجا چیزی نیست که رویای او رامحقق کند، به همین دلیل استعفا داد و به طور جدی واردات قطعات را پی گرفت و توانست نمایندگی شرکت معتبر دوسلیر فرانسه را اخذ کند. شنیده بود در بلژیک موکت و فرش های ماشینی با کیفیت تولید می شود، بنابراین به آن شهر سفرکرد و با کمک دانشجویان آنجا توانست به کارخانه ها سرکشی کند و معامله ی پرسودی اتفاق افتاد.آقای لاجوردی از هیچ تجربه ای برای کسب درآمد بی توجه عبور نمی کردند و سعی بر این داشتند که همه ی آن ها را امتحان کنند.

در نزدیکی انقلاب بود که تصمیم بر ازدواج گرفت، یکی از همکارانش او را به خواستگاری یکی از بستگانش برد و چون خانواده ها از نظر مذهبی نزدیک بودند، ازدواج صورت گرفت. زندگی مشترک خود را در همان خانه ی قدیمی شروع کرد.

بعد از انقلاب به دلیل تجربه ی فراوان او در حیطه ی مدیریت، از شرکتی( تولید کننده اتومبیل لندرور) دعوت به همکاری شد. مسئولیت ها در آن شرکت توسط وزارت بازرگانی و صنایع سنگین صادر می شد، سه سال در این مسئولیت ماند.

او به عنوان مدیر شرکت، در تلاش بود تا تجارت شخصی خود را توسعه دهد. در آن دوره، تامین ارز واردات با شرایط خاص انجام می شد و برخوردها به گونه ای بود که گویا واردکنندگان کالا خلافی انجام می دهند، با این وجود تصمیم گرفت تولید کننده باشد نه وارد کننده.

کارخانه ای را احداث کرد و۴۲% سهام آن را به بستگانش واگذار کرد. نام شرکت را به نام میثم لنت ثبت کرد (میثم نام برادرزاده ی وی بود). او با برادرش سید حسین کارخانه را اداره می کرد، چه شب ها در ماه مبارک رمضان از افطار تا سحر هر دو به کار مشغول بودند. بعد از مدتی به کشورهای انگلستان، آلمان، کانادا و ژاپن سفر کرد، تا از تکنولوژی آنها استفاده کند. در نهایت تولید لنت ترمز کانادا را انتخاب کرد و همزمان با سفارش ماشین آلات مورد نیاز تولید شروع شد. در آن زمان وضع مالی خوبی نداشت، حتی نمی توانست کارگر استخدام کند، برای بازاریابی نیز شخصا به فروشگاه ها مراجعه می کرد، اما او تلاش خود را ادامه داد و حتی به فکر صادرات نیز بود، به همین دلیل به سوریه و لبنان سفر کرد و توانست با لبنان وارد معامله شده و اولین صادرات خود را انجام دهد.

بعد از اینکه کارخانه به سوددهی رسید، تصمیم گرفت نام و برند شرکت را معتبر تر سازد تا این نام در سطح بین الملل مطرح باشد؛ در نتیجه با مشورت های برادرش نام لنت پارس را انتخاب نمود.

کارخانه رونق خوبی داشت، به طوری که توانست کارخانه ای متروک را نزدیکی شرکت خود خریداری کند و با مذاکراتی که با سازمان صنایع انجام داد، توانست آنجا را احیا کند. این کارخانه امروزه ۵هزار تن تولید دارد و بزرگترین کارخانه تولید لنت کامیون در ایران و معتبرترین کارخانه تولید لنت ترمز در خاورمیانه است.

سالها بعد، فاز دوم کارخانه تولید پارس افتتاح شد؛ در آنجا ۱۵۰۰ نوع محصول تولید می شود و محصولات شامل لنت ترمز از قدیمی ترین خودروهای موجود در ایران تا جدیدترین مدل های خودرو دنیا تولید و ارائه می شود. قیمت لنت ترمز که شرکت او تولید می کند یک ششم مشابه خارجی است. امروزه بیش از۷۰۰ نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند. او بیشترین سود بدست آمده از تولید را صرف خرید تکنولوژی از سراسر دنیا می کرد و حتی در شرایطی مجبور می شد با ارز آزاد کالای خود را خریداری کند.

شرکت های مهم خودروسازی امروزه مشتری ثابت لنت پارس هستند وکارخانه او اولین تولید کننده ی لنت ترمز بدون آزبست است. او می گوید:

“وقتی می بینم خودرویی تولید می شود و لنت آن لنت پارس است، حس خوبی دارم و این موضوع را لذت تولید می دانم.”

ماده اولیه آزبست به دلیل آلایندگی از سال ۱۳۸۹ در ایران غیر مجاز شد، اما لنت پارس از ۲۰سال قبل از این ماده استفاده نکرده است، به این دلیل موفق به دریافت گواهینامه زیست محیطی ISO14001گردید. توجه به رعایت استاندارد ها باعث اخذ گواهینامه TUV آلمان به عنوان معتبرترین ارزیابی کیفیت به ایشان اهدا شد.

سختی های این موفقیت ها کم نبوده، حتی او برای صرفه جویی هزینه ها به هنگام سفرهای خارجی، از پروازها و قطارهای شب استفاده می کرد تا هزینه ی هتل نداشته باشد. امروز هم اگر بداند در دنیا ماشین آلات جدیدی به وجود آمده، شخصا به آن کشور رفته و ماشین آلات را بررسی می کند.

امروزه برخی از افراد محصولات مشابه را از چین وارد کرده و به نام لنت پارس به فروش می رسانند این در صورتی است که از همان ابتدا کیفیت کار برای او بسیار مهم بوده اما با تمام تلاش هایی که کرده است بازهم با وارد کردن محصولات تقلبی، شاهد بی توجهی به امنیت جانی مردم هستیم.

تامین لنت ترمز واگنهای ریلی به ویژه تامین کننده انحصاری متروی تهران از افتخارات شرکت اوست. او معتقد است، ایران در این صنعت خودکفا شده وهیچ نیازی به واردات ندارد. همچنین او رضایت مردم را بالاترین هدف شرکت خود می داند و بیشترین دغدغه او این است که مبادا مشتری نادیده گرفته شود و ناراضی باشد.

با توجه به تحریم ها ونوسانات ارز همیشه سعی می کرد قیمت محصول را ثابت نگه دارد حتی تلاش می کرد مواد اولیه حداقل برای تولید دوسال را خریداری کند.

در سال ۱۳۷۵ اقدام به تأسیس انجمن لنت و ترمز کلاچ نمود و تا سال۹۲ به عنوان ریاست انجمن فعالیت کرد. مهمترین فعالیت ها و تصمیم گیری های انجمن شامل بازار، کنترل قیمتها، همکاری با تولید کنندگان و… بود.

او چهار فرزند دارد، هر کدام از آنها دارای تحصیلات عالیه هستند و دو فرزندش در کارهای مدیریتی شرکت با او همکاری می کنند. او موفقیت های خود را مدیون سخت گیری های پدر و نصیحت های مادرش می داند. در سال قبل به برنامه پایش به عنوان کارآفرین برتر دعوت شد و توانست با توضیحات درباره ی دیدگاه ها و سوابقش سرمشقی برای جوانان باشد.

او به کسانی که می خواهند وارد این کار شوند توصیه می کند به دلیل اینکه لنت ترمز قطعه فوق ایمنی است، باید دقت لازم در کیفیت آن اعمال شود و معتقد است مدیریت جامع نباید متکی به فرد باشد.

برچسب ها

مطالب مشابه...

0 افکار در “سید علی لاجوردی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *